Q&A - Au pair i Usa

Vad har du för uppgifter i familjen du bor hos?
En vanlig dag: Jag ger barnen frukost, borstar tänderna och kör dem till skolan. Gör olika aktiviteter med minstingen och ger honom mat. Plockar iordning i deras rum och tar hand om deras tvätt - tvättar och hänger in i garderoberna. Hämtar dem från skolan och lagar middag till dem. That's pretty much it.
Hur mycket tjänar du som au pair, på ett ungefär? Är det precis så du klarar dig eller kan man klassa det som en "normallön" där du får pengar över till sparande, shopping och liknande?
Jag tjänar runt $200/veckan, minimun är $196. Räknar man med dagens kurs så ligger dollarn på ca 6,5 vilket innebär att jag tjänar runt 1 500kr/vecka, med andra ord 6 000kr/månad. Det är alltså långt ifrån en så kallad normallön med jämfört med studiebidrag är det riktigt bra. Det är dock väldigt lätt att spendera alldeles för mycket pengar här i Usa men med tanke på att man egentligen inte har några utgifter (mat och boende står värdfamiljen för) så kan man absolut både shoppa, leva vardagslyx (det mesta är ju faktiskt billigare än hemma i Sverige) och spara - beroende på vad man själv känner för.
Hur är det egentligen att bo med en främmande familj?
Ska jag vara ärlig så är det väldigt krävande både psykiskt och fysiskt. Tänk dig att bo med en främmande familj, som dessutom är dina chefer, 24/7. Det är helt klart påfrestande och jag tvivlar på att man någon gång kommer känna sig riktigt som hemma. Men det är absolut en positiv utmaning och erfarenhet som man växer väldigt som person av.
Jag håller själv på att matcha med familjer just nu och tycker det är svårt att veta vad man ska titta på hos det olika familjerna, har du några tips?
Jag vet faktiskt inte. Det är så svårt att säga för vissa saker verkar bra i teorin men fungerar sedan inte alls i praktiken och tvärt om, om man säger så. Bara för att det ser bra ut på papret betyder ju inte det att det är det menar jag, så det är svårt. Men jag tror det viktiga är att prata mycket med familjen och prata med familjens nuvarande au pair. Men glöm inte att kolla upp saker som kommer påverka ditt liv som au pair också, så du inte bara granskar familjen och glömmer bort dig själv. Jag menar, kommer du ha eget rum, egen ingång, egen toalett, tillgång till bil osv, och vilka av de punkterna kommer du klara dig utan och vilka behöver du? Sedan beror det ju på vart familjen bor också. Bara för att det verkar vara världens bästa familj så kanske du inte kommer trivas alls om de bor mitt ute i ingenstans, eller där det regnar 350 dagar om året eller mitt i Manhattan om det klimatet inte passar dig. Men lycka till :)
Hur kommer det sig att du åkte som au pair?
Ska jag vara ärlig så vet jag faktiskt inte?! Jag och en kompis pratade lite om det en sen kväll och sedan frågade jag min moster, som har en kusin här i Usa, lite om det. Fick sedan kontakt med henne och så rekommenderade hon en vännina och sedan var det klart. Så allting gick väldigt snabbt från att jag först tänkte tanken till att jag hade en familj. Så det är absolut ingenting jag har gått och drömt om eller planerat i flera år utan faktiskt väldigt impulsivt.
Har hört att man reser den sista månaden som au pair, vart har du tänkt resa?
Ja det stämmer, eller man har visum för att resa runt i Usa den 13e månaden. Som planen ser ut nu har jag tänkt resa D.C. - New York - Miami här på östkusten och sedan vidare till västkusten där det blir något i stil med San Fransisco - Las Angeles - Las Vegas. Men med tanke på att jag har sju månader kvar till min resa så är planerna långt ifrån spikade.
Hej! Är nyfiken på hur staden du bor i är, har just nu en match i samma område och vill veta vad staden har att erbjuda.
Menar du D.C. eller Bethesda - Maryland? Om jag säger att vädret den här veckan har varit mellan 10-20 grader, strålande sol, klarblå himmel och vårkänslorna blommar. Men förutom det så kan jag inte klaga, tycker att staden är jättemysig (dock inte en storstad som NYC men ändå). Det finns gott om affärer, budget och lyx, massor av goda restauranger och en hel del kul klubbar (om du är över 21 vill säga, vilket jag tyvärr inte är). Men hamnar du i en bra familj så tror jag absolut att du kommer trivas här, området har jag som sagt inget negativt att säga om alls, förutom att jag saknar svenska snygga killar!!!
Vilken stat är du i? Kan inte hitta det..
Jag bor i Maryland, men tar jag en promenad på 15-20 min, buss eller metro på knappt 5 min så är jag i Washington D.C.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0