Fem punkter: Usa vs. Sverige

Nu har jag snart avverkat en månad här i Usa, varav tre veckor i DC, vilket är helt sjukt. Jag menar, det var nästan en månad sedan jag träffade alla er underbara människor där hemma och som jag lämnade svensk mark.. helt obegripligt, men sant. Och med tanke på detta tänker jag nu skriva fem punkter med olika reflektioner, saknader och amerikans vardag.
1. Jag hatar rödljus och har därmed kommit på att jag älskar Sveriges alla rondeller. På vägen till tjejernas skola är det hur många rödljus som helst och jag fullkomligt hatar dem eftersom de förmed sig väntan och köer.. Tummen upp för Sveriges rondeller!
2. Jag ska aldrig med klaga på Västtrafik om det inte handlar om pengar. För Västtrafik är dyrt, det är det, men ack så bra. Med tanke på att jag åkte buss i princip varenda dag till skolan där hemma så var det inte många gånger man behövde vänta, och var bussen sen så rörde det sig om max 10 minuter förutom vid extrema tillfällen. Här har jag hittills inte åkt en enda buss som har varit i tid.. Bussar har inte kommit och jag har fått vänta i över 20 minuter varenda gång (som tur är åker jag inte buss speciellt ofta). Det enda positiva med bussarna här är att de är billiga.. kostar $1.70 (ca 12kr) vilken station man än ska till.
3. Ekorrar, ekorrar, ekorrar.. överallt springer det ekorrar, svarta som bruna. Har aldrig sett så många ekorrar i hela mitt liv som jag har gjort under mina veckor här i Usa.
4. Samma sak som med ekorrarna gäller utryckningsfordon så som; ambulans, brandbil och polisbil med sirener och blåljus på. Det är helt galet.. varje dag möter jag minst ett av dessa fordon i full fart.
5. Sverige är ett väldigt vackert folk måste jag säga. Inte för att utsidan är det viktigaste här i livet men under min tid här i Usa har jag hittills inte sett en enda snygg kille, inte en enda.. hur sjukt är inte det?! Dock finns det gott om snygga bilar istället. Så mitt ögongodis nu för tiden är alla dessa snygga bilar.. ojojoj. Blir galet sugen på att själv köpa bil, en riktigt snygg då såklart.

Kommentarer
Postat av: Elin

Mycket bra inlägg! Håller med på alla punkter :):P

2010-10-08 @ 04:59:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0